Wikia

Anakwaboe is album 40 van Jommeke. Het album verscheen voor het eerst in 1969 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

De koningin van Onderland is weer in haar kasteel. Ze zoekt een knecht om het kasteel op te knappen. Anatool ziet hier een mooie kans in. Als de koningin van Onderland over Jommeke praat willen ze samen Jommeke uitschakelen. Anatool roept de hulp in van Kwak en Boemel. De drie vormen samen een bende met de naam en strijdkreet 'Anakwaboe'. Eerst gaan Anatool, Kwak en Boemel op zoek naar Jommeke's huis. Ze halen een kanon om Jommeke neer te schieten. Dit mislukt echter doordat het kanon ontploft. Jommeke en Filiberke zien het kanon en komen te weten dat Anatool, Kwak en Boemel hierachter zitten met hun nieuwe strijdkreet Anakwaboe. Later komen ook Annemieke en Rozemieke om Jommeke te beschermen. In een tweede poging maakt Boemel een bom. Net als ze de bom naar Jommeke gooien roept Boemel hun strijdkreet. Choco kan de bom pakken en gooit ze terug. Flip volgt het drietal en ontdekt dat ze nu voor de koningin van Onderland werken. Hij hoort tevens hun volgende plan waarbij Jommeke ontvoerd zou worden met een slaapmiddel, waarna hij Jommeke waarschuwt. De Miekes maken een pop die als twee druppels water op Jommeke gelijkt en stoppen deze in zijn bed. Vervolgens gaan Anatool, Kwak en Boemel ervandoor met de pop. Hun plan is mislukt. De volgende dag vliegt Flip opnieuw het kasteel in om hun volgende plan te horen. Deze keer leggen ze wolfijzers in de tuin en willen ze 's nachts Jommeke naar buiten lokken. Jommeke heeft de tuin echter al eerder vol wolfijzers gelegd en spuit de drie schurken nat. De koningin, Anatool, Kwak en Boemel ontdekken dat Flip hun plannen afluistert waardoor ze steeds mislukken. Wanneer Flip naar het kasteel vliegt om het volgende plan af te luisteren wordt hij gevangengenomen door hen. Om Flip te redden moet Jommeke zich overgeven aan hen. Als Jommeke in het kasteel komt wordt hij overmeesterd en opgesloten in een kerker. Fiiberke en De Miekes gaan dan naar het kasteel om Jommeke te bevrijden. Met de hulp van Choco komen ze in de kerker en bevrijden Flip en Jommeke. Met een list worden de vier schurken buitenspel gezet en opgesloten in de kerker. Dit is tevens het einde van Anakwaboe.

Varia Edit

  • De strijdkreet Anakwaboe wordt later in de reeks opnieuw gebruikt in De geest van Anakwaboe.
  • Dit is het tweede album waarin de koningin van Onderland voorkomt. Hierna verdwijnt ze geruime tijd in de reeks tot Het jubilee.
  • Dit is het eerste album waarin Kwak en Boemel tot ridder werden geslagen door de koningin van Onderland. De tweede keer gebeurde dit in Het pompoenenkasteel.
  • Dit is het tweede album waarin Anatool samenwerkt met Kwak en Boemel (na Jommeke in de knel).