Wikia

Anatool is een van de hoofdpersonages uit De belevenissen van Jommeke en de belangrijkste schurk. Hij kan de aartsvijand van Jommeke genoemd worden, aangezien hij Jommeke en zijn vrienden vaak tegen het lijf loopt en door hen verhinderd wordt zijn doel te bereiken.

Persoonlijkheid Edit

Anatool is erg geniepig en hebzuchtig. Hij is vaak de knecht of butler van rijke personages, wiens erfenis of rijkdom hij dan probeert te bemachtigen, soms via listen.

Uiterlijk Edit

Anatool is deels kaal met zwart haar. Hij heeft puntoren en is vrij gezet. Hij draagt ook altijd dezelfde outfit: zwarte lakschoenen met een goudkleurige gesp, witte hoge kousen, een paarse broek tot over zijn knieën, een wit hemd met een zwart strikje en daarboven een gilet in zwart en geel en een zwarte pitteleer.

In de verhalen Edit

Anatool maakt zijn debuut in De jacht op een voetbal en is hierin butler van gravin Groenvijver, die op sterven ligt. Omdat notaris Poenaard haar testament opstelt, waarin de locatie van een schat staat, wil Anatool deze schat te pakken krijgen en overvalt hij de notaris en moet hij tijdens zijn vlucht het testament in Jommeke's voetbal verstoppen.

Wanneer de gravin overlijdt, wil Anatool de voetbal terug, maar Jommeke heeft die niet meer. Jommeke en Teofiel ontdekken dat in Jommeke's voetbal een testament verstopt zit. Vervolgens verstoppen ze een vals testament in een voetbal om Anatool uit te schakelen.

Anatool keert later regelmatig terug in de reeks (De schildpaddenschat, Paradijseiland, Het Jampuddingspook, Diep in de put, De zeven snuifdozen, Jommeke in de knel, Anakwaboe,..) en in een aantal kortverhalen buiten de reeks. Zijn voornaamste doel is schatrijk worden. Hiervoor gaat hij bij rijke mensen langs, om via trucjes hun geld in handen te krijgen. Ook als Jommeke en zijn vrienden op schattenjacht gaan probeert hij deze in handen te krijgen. Jommeke en zijn vriendjes kunnen dit steeds verhinderen of hem stoppen. Later in de reeks probeert Anatool zijn leven te beteren, maar hij komt toch steeds op het slechte pad terecht. Hij werkt vaak samen met Smosbol, Kwak en Boemel, die hetzelfde doel hebben als Anatool. Hij gebruikt tevens vaak vermommingen om zich onherkenbaar te maken.

Hoewel hij de vaste slechterik is in de reeks heeft hij soms ook goede kanten. In De bedrogen miljonair wordt Anatool op eerlijke wijze schatrijk door de lotto te winnen. Het mooie liedje is echter van korte duur want hij wordt bestolen door de koningin van Onderland, om haar kasteel weer terug te krijgen dat te koop staat. In Het jubilee houdt hij zich het hele verhaal aan zijn belofte om geen slechte daden te doen. Hier helpt hij Jommeke met voorbereidingen voor een feest voor zijn honderdste album. In De lappenpop van Anatool krijgt Anatool, zonder het te weten, waardevolle diamanten in zijn bezit. Hij weet dit echter niet doordat de diamanten verborgen zitten in een oude lappenpop die hij kreeg van een overleden barones. Hij geeft de pop en zo ook de waardevolle diamanten weg voor een tombola.