Wikia

De bedrogen miljonair is album 118 van Jommeke. Het album werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Het kasteel van Achterberg staat te koop omdat de koningin van Onderland haar schulden niet meer kan betalen in de instelling De Zoete Rust. Net op dat moment doet Anatool mee aan de lotto. Hij wint 80 miljoen. Later zien Jommeke en Flip de koningin van Onderland bij haar kasteel. Ze is boos omdat haar kasteel verkocht wordt. In een krant leest ze dat een Zonnedorper 80 miljoen heeft gewonnen. Ze vermomt zich als mooie dame om het geld te stelen. Een maand later zien Jommeke, Flip en Filiberke dat Anatool andere kleren draagt en in een villa woont met een dame, genaamd Daisy. Enkele dagen later wil hij met haar trouwen. Wanneer ze niet komt opdagen gaat Anatool weer naar de villa. Daar ziet hij dat al het geld gestolen is. Jommeke ontdekt dat Daisy niemand minder is dan de koningin van Onderland. Anatool gaat naar het kasteel om zijn geld terug te vragen. Hij wordt echter gevangengenomen door haar helper Zazof en in de kerker opgesloten. Jommeke, Flip en Filiberke bedenken plannen om Anatool uit het kasteel te krijgen. Het kasteel heeft echter een alarmsysteem en is beveiligd met kanonnen. Vervolgens zoekt de koningin een goede soldaat. Teofiel biedt zijn diensten aan als soldaat, om Anatool te bevrijden. Die nacht bindt hij Zazof en de koningin vast en samen met Jommeke en Filiberke bevrijden ze Anatool, die nu fel vermagerd is. Alles loopt goed af.

Varia Edit

  • Dit is het eerste album waarin het kasteel van Achterberg te koop staat. Het kasteel staat later opnieuw te koop in Het verdwenen kasteel.
  • Dit is één van de weinige verhalen waarin Anatool op eerlijke wijze rijk wordt. Dit is ook het geval in De lappenpop van Anatool.