Wikia

De belevenissen van Jommeke is de stripreeks waarin Jommeke de hoofdrol speelt. De stripreeks telt (anno 2018) 292 albums en werd oorspronkelijk (1955-2009) getekend door Jef Nys (vanaf 2010 door Philippe Delzenne en Gerd Van Loock). Jommeke is vooral gericht op een jonger publiek, namelijk kinderen van 6 tot 12 jaar. Er zijn ook avonturen buiten de reguliere reeks waaronder kortverhalen uit vakantie- en themaboeken. Daarnaast waren er albums die oorspronkelijk niet tot de stripreeks hoorden, zoals De vogelvriend en De Rondekoning, maar die later wel in de reeks opgenomen werden en een eigen nummer binnen de reeks kregen. Een ander album, De Miekes: Zonnedorp op z'n kop, behoort niet tot de stripreeks. Het eerste album van de reeks is De jacht op een voetbal. De reeks bestaat voornamelijk uit lange verhalen van 48 pagina's, hoewel er enkele albums zijn met meer pagina's. Daarnaast zijn er enkele albums met uitsluitend gags van één pagina (Guitenstreken, Dolle fratsen, Gekke grappen, De vrolijke bende, Het plezante kliekske en De Jommekesclub).

Doordat Jommeke vooral op kinderen tot ongeveer 12 jaar gericht is, zijn zaken als drugs, seksualiteit, geweld, grof taalgebruik en wapens niet toegelaten in deze stripreeks.

De stripreeks heeft naast Jommeke nog een aantal andere figuren die regelmatig terugkeren: Filiberke, Flip, Annemieke en Rozemieke, Professor Gobelijn, Pekkie, Choco, Mic Mac Jampudding, Arabella, Elodie van Stiepelteen, Odilon, Fifi, Tobias, Jan Haring, Marie, Teofiel enzovoort. Ze zijn goed bevriend met Jommeke. Daarnaast komen er ook schurken in voor zoals Anatool, Kwak en Boemel en de koningin van Onderland, die Jommeke het leven zuur proberen te maken. Toch is Jommeke hen steeds te slim af.

Doorheen de reeks gaat Jommeke vaak op avontuur in diverse landen. De doelen van deze avonturen variëren van zoektochten naar schatten, het stoppen van personages met slechte bedoelingen tot het redden van mensen of dieren. In sommige verhalen blijft Jommeke gewoon het hele verhaal door in Zonnedorp zoals Het Hemelhuis, Het pompoenenkasteel en In de klauwen van Prutelia. Soms bezoekt Jommeke ook oorden waar wezens wonen waarvan het bestaan geheim moet blijven zoals in Op heksenjacht, De pestkopjes, In Pimpeltjesland en Het geheimzinnig eiland.