Wikia

De fantastische tombola is een kortverhaal van Jommeke buiten de reeks.

Verhaal Edit

Kwak en Boemel organiseren een grote tombola en delen lotjes uit aan de inwoners van Zonnedorp, met als hoofdprijs een reis naar de Bahama's. Onder de deelnemers zijn Jommeke, Filiberke en Anatool. Voor de tombola aanbreekt moeten Kwak en Boemel nog wat prijzen zoeken, waarbij ze spullen uit de vuilnisbakken halen. Om een waardevolle tweede prijs te hebben stelen ze een Chinese vaas en overschilderen ze om ze onherkenbaar te maken. Op de dag van de tombola delen Kwak en Boemel de prijzen uit. De te winnen prijzen vallen tegen bij de Zonnedorpers (een defecte stofzuiger, een doos gebruikte haarkrulspelden, een onvolledige puzzel...). Al snel keert iedereen weer huiswaarts behalve Jommeke, Filiberke en Anatool. Filiberke wint de tweede prijs, namelijk een vaas. Vervolgens wint Anatool de hoofdprijs, namelijk een reis naar de Bahama's. Kwak en Boemel nemen Anatool echter mee naar een café met die naam, met pech voor Anatool. Intussen gaan Jommeke en Filiberke naar huis. Het begint te regenen waardoor de verf van de vaas spoelt. Ze ontdekken dat de vaas gestolen is en geven ze terug aan de eigenaar, die hen een ijsje trakteert voor het terugbrengen van de gestolen vaas.