Wikia

De gekke wekker is album 73 van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 1975 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Teofiel kan de slaap niet vatten. Hij probeert allerlei trucjes om de slaap te vatten maar niets helpt. Jommeke, Filiberke, Annemieke en Rozemieke willen hem helpen door hem in slaap te wiegen, wat echter ook mislukt. Ze roepen dan de hulp in van professor Gobelijn. Hij heeft een wekker gemaakt die slaapgolven uitzendt om in slaap te vallen. Bij Teofiel werkt de wekker meteen. Al snel wordt het bestaan van de wekker bekendgemaakt doordat Marie erover praat met haar vriendinnen en komt het toestel in de krant. Vervolgens zien enkele boeven het nieuws over de slaapverwekkende wekker. Ze slagen erin het toestel te stelen. Jommeke en zijn vriendjes zetten meteen de achtervolging in. Enkele landen hebben een spion ingezet om de wekker te bemachtigen. Professor Gobelijn heeft een straaltoestel gemaakt dat ook slaapgolven kan uitzenden en deze van de wekker kan uitschakelen. Uiteindelijk lukt het hen om de wekker weer in handen te krijgen. Met een list sturen de boeven een grote groep mensen af op Jommeke en zijn vrienden. Vervolgens gebruiken ze de slaapgolven om iedereen in slaap te krijgen. De boeven worden buitenspel gezet. Teofiel kan weer slapen zonder wekker. De professor haalt zijn wekker weer uit elkaar om te voorkomen dat hij opnieuw gestolen wordt.