Wikia

De kleine vandaal is album 155 uit De belevenissen van Jommeke. Het verscheen voor het eerst in 1989 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Jommeke komt Anatool tegen die weer een baantje heeft bij een rijke baron. Hij ontdekt dat Anatool weer uit is om geld te stelen. Jommeke en de baron zetten een kist in de kelder waar Jommeke in kruipt. Hiervoor lokken ze eerst Anatool weg. De baron doet alsof hij weggaat waarna Anatool weer op zoek is naar een fortuin. Hij ziet de kist in de kelder en schrikt als Jommeke er uit kruipt. Anatool wordt meteen ontslagen. Hij is boos en wil zich wreken op Jommeke. Dan gaat hij langs professor Gobelijn die op dat moment een robot in elkaar knutselt die als twee druppels water op de echte Jommeke gelijkt. Anatool sluit de professor op in de kelder en steelt de robot en afstandsbediening. Hij gaat door de straten en laat de robot allerlei dingen stukmaken en vandalenstreken uithalen, om Jommeke in de gevangenis te krijgen. Wanneer de echte Jommeke door de straten wandelt ziet hij de robot die op hem gelijkt. Vervolgens ziet hij een grote groep boze mensen en krijgt een pak rammel. Jommeke kan ontsnappen door in het bos te lopen. Hij wil bij Kwak en Boemel wonen. Deze komen echter te weten dat Jommeke gezocht wordt en binden hem vast aan een boom. Dan komt Anatool. Hij neemt Jommeke mee naar zijn huis, waar hij Jommeke opsluit. Maar Jommeke kan ontsnappen en gaat hulp zoeken bij professor Gobelijn. Hij bevrijdt de professor uit de kelder, die zegt dat het een schurkenstreek van Anatool was. Dan ontdekt hij dat de robot die op Jommeke gelijkt weg is. Met een zender kan hij de robot terugroepen. In het dorp zijn de mensen nog steeds boos op Jommeke, tot hij en de professor de waarheid vertellen. Ze laten tevens de robot zien. De schade aan het dorp wordt hersteld. Vervolgens is iedereen boos op Anatool, niet langer Jommeke. De professor heeft zijn robot omgebouwd tot meid voor huishoudelijke taken. Alles loopt goed af behalve voor Anatool die in de gevangenis belandt.