Wikia

De koningin van Kachar El Nachar is het 157ste verhaal van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 1990 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

De inwoners van Zonnedorp horen 's nachts plots een luide knal. Jommeke wil weten waar de knal vandaan komt. Hij gaat samen met Filiberke naar professor Gobelijn. Zijn huis is helemaal vernield door de ontploffing. Jommeke en Filiberke stellen voor om proeven te doen in de woestijn. Ze vertrekken naar Egypte. Terwijl de professor aan het experimenteren is verkennen ze de woestijn. Onderweg struikelt Filiberke over iets. Ze vinden in het zand een mummie en nemen deze mee. Nu alles weer hersteld is kan de professor de mummie onderzoeken. Merkwaardig is dat het lichaam in de mummie nog volledig intact is gebleven. De professor geeft de mummie het levenselixir. De volgende dag is er plots een dame bij hem in huis. Ze praat onverstaanbaar waardoor de professor haar een taalpil geeft waardoor ze Nederlands praat. De dame stelt zich aan Jommeke en zijn vriendjes voor als Amrida, de koningin van Kachar El Nachar. Tijdens het shoppen ziet Anatool dat Jommeke vergezeld is van Amrida. Hij ziet ook dat ze een klomp goud vast heeft. Terwijl ze even niet oplet, gaat Anatool ervandoor met het goud. Amrida kan hem echter overmeesteren waarna hij een weekje naar de gevangenis moet. Die avond verneemt de koningin van Onderland dit in het nieuws. Ze ziet de trekken van haar voormoeders in Amrida. Ze brengt Amrida een bezoekje en daaruit blijkt dat ze een verre voormoeder van haar is. Wanneer Amrida over een schoonheidsmiddel begint, is de koningin van Onderland hier geïnteresseerd in. Voor het middel hebben ze ook blond haar nodig. Hiervoor ontvoeren ze de Miekes tijdens een spel. De twee nemen de vliegende bol naar Egypte. Jommeke, Filiberke, de professor en Flip zetten meteen de achtervolging in met de vliegende ton. Helaas voor hen stort de ton neer en moeten ze nog een heel eind te voet naar de piramide. Net wanneer de koningin van Onderland de haren van de Miekes af wil knippen heeft ze ruzie met Amrida om wie van de twee de mooiste vrouw ter wereld is. Ze ziet dan Jommeke en zijn vrienden en verontschuldigt zich voor wat er gebeurd is. Jommeke wil de koningin van Onderland een koekje van eigen deeg geven. Hij geeft haar een schoonheidsmiddeltje. Amrida blijft in de piramide waarna afscheid wordt genomen van haar. Tijdens de terugreis met de vliegende bol zien ze de koningin van Onderland nog. Haar gezicht is helemaal groen geworden. Bij thuiskomst begint de professor opnieuw met experimenten. Hij zoekt een middeltje waardoor de boel nooit meer zal ontploffen. Maar al vlug ontploft zijn huis opnieuw.