Wikia

De koningin van onderland

© Ballon

De Koningin van Onderland is de titel van het derde album van Jommeke. Het album werd voor het eerst uitgegeven in 1959 en is getekend door Jef Nys.

Samenvatting Edit

Heel Zonnedorp staat in rep en roer als een zonderlinge vrouw opduikt in het vervallen kasteel van Achterberg. Het kasteel van Achterberg is weer bewoond! En als er dan 's nachts ook nog eens kinderen ontvoerd worden, is het hek helemaal van de dam! Zou het ene wat met het andere te maken hebben? Jommeke en Flip trekken op onderzoek en komen terecht in het rijk van de koningin van Onderland...

Verhaal Edit

Marie verneemt van haar vriendinnen dat een vreemde dame haar intrek in het kasteel van Achterberg heeft genomen. Ze stuurt Jommeke op pad om te kijken of deze geruchten al dan niet kloppen. Onderweg komt hij Filiberke tegen die de vrouw in kwestie tegen het lijf gelopen is. De nieuwe bewoonster blijkt een ver familielid van Achterberg te zijn. Haar voorvaderen waren allemaal beruchte koningen, graven, ridders en baronnen. Omdat ze haar geslacht terug eer wil aandoen, kroont ze zichzelf tot koningin en noemt ze haar nieuwe rijk 'Onderland'. Haar lievelingskat Punkie benoemt ze tot ridder en minister. Ze besluit om kinderen tot haar onderdanen te maken. Ze weet veldwachter Brombas te hypnotiseren en beveelt hem om elke nacht één kind te ontvoeren. De volgende dag verneemt Marie dat Tuurke, het zoontje van Trees Safraan die nacht via het raam ontvoerd is. De volgende nacht wordt Kareltje van Mie Katoen gekidnapt. Om te voorkomen dat Jommeke het volgende slachtoffer wordt, schuift Teofiel de kleerkast voor het venster. De dag nadien wordt Trezeke van Mie Pladijs ontvoerd. Marie geraakt in paniek en draagt Teofiel op om het venster dicht te spijkeren en 's nachts bij Jommeke de wacht te houden. Jommeke en zijn vrienden komen 's anderendaags tijdens een wandeling veldwachter Brombas tegen. Niet wetende dat hij de kidnapper is, geven Jommeke en zijn vrienden hun adres, opdat de veldwachter 's nachts hun huis in de gaten kan houden en zogezegd de ontvoerder kan vatten. Die nacht wordt Filiberke ontvoerd. Marie verplicht Jommeke om ook overdag thuis te blijven. Flip probeert Jommeke op te beuren door een koekoek na te doen, zonder veel succes. Jommeke vraagt Flip of hij een nachtegaal wil nadoen, hoewel Flip nog nooit een nachtegaal heeft horen fluiten. Jommeke krijgt het idee om een cassetterecorder in de tuin te plaatsen in de hoop dat er die nacht een nachtegaal komt zingen. Tijdens het beluisteren van het bandje hoort Jommeke dat de ontvoerder die nacht hun huis heeft benaderd. Jommeke verneemt dat hij de volgende nacht aan de beurt zal zijn. Jommeke geraakt in paniek, maar wordt door Flip aangemoedigd om het tegen de kidnapper op te nemen. Plots staat Rozemieke voor de deur met het nieuws dat haar zus ontvoerd is. Jommeke en Flip beramen een plan om de ontvoerder te vatten. Wetende dat de kidnapper hem die nacht zal ontvoeren, verstopt Jommeke zich samen met Flip in de tuin. Daar zien ze dat het veldwachter Brombas de verantwoordelijke is voor de voorbije ontvoeringen. Jommeke en Flip volgen de veldwachter, die van een kale reis terugkeert naar het kasteel van Achterberg. De dag nadien stuurt Jommeke Flip op verkenning in het kasteel. Daar ontmoet hij de koningin van Onderland en weet haar te misleiden, waarop ze haar "onderdanen" laat zien. Ook toont ze Flip de veldwachter, die nu opgesloten zit omdat hij vorige nacht zonder Jommeke is teruggekomen. Filiberke herkent Flip en vraagt wanneer Jommeke hem en zijn medegevangenen komt bevrijden. De koningin ruikt onraad en schiet Flip weg met een oud kanon. Jommeke weet Flip te redden en dringt samen met hem het kasteel binnen. Daar worden ze betrapt door de koningin. Ze neemt Jommeke gevangen en wil hem met een werktuig folteren. Jommeke weet echter te ontkomen en de ontvoerde kinderen te bevrijden. Nadat de koningin opnieuw opduikt en de kinderen opnieuw gevangen zet, stuurt Jommeke Flip naar het dorp om het hele verhaal aan de ouders te vertellen. Terwijl de ouders het kasteel bestormen, weten Jommeke en de anderen te ontsnappen via een onderaardse gang. De ouders nemen de koningin gevangen en brengen haar naar een gesticht, terwijl Jommeke de veldwachter bevrijdt en de kinderen opnieuw herenigd worden met hun ouders.

Achtergrond Edit

  • De echte naam van de koningin van Onderland is Prutelia van Achterberg. Dit komt de lezer pas te weten in De Kovonita's.
  • In dit album maakt het gelijknamige personage haar debuut. In tegenstelling tot Anatool, Kwak en Boemel zal zij steeds de slechte zijn, dit mede door haar zwakkere geestesvermogen.
  • De Koningin van Onderland wordt als een van de beste albums in de reeks beschouwd. Het album werd nummer twee in de lijst van beste Belgische strip, na Album 26 van De Kiekeboes. Ook verkozen lezers het tot het tweede beste Jommeke-verhaal op Stripspeciaalzaak.be. Het goud ging naar Paradijseiland.
Albums in De belevenissen van Jommeke
De zingende aap De koningin van Onderland Purperen pillen
Albums alfabetischAlbums in volgorde