Wikia

De Muzikale Bella is album 5 van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 1960 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Jommeke krijgt een blokfuit van zijn vader Teofiel. Hij speelt echter vals op het instrument, zowel zijn ouders als de buren vinden het vervelend. Terwijl de buurman het ziekenhuis belt neemt Teofiel de blokfluit af van Jommeke. Hij wil het instrument stuk krijgen door er zo hard mogelijk op te blazen. Vervolgens komen enkele verplegers Teofiel ophalen. Jommeke gaat naar het ziekenhuis om alles recht te zetten waardoor Teofiel snel weer vrijkomt. Ondanks zijn valse noten mag Jommeke toch verder op zijn blokfluit spelen. Hij besluit om in het park te oefenen. Daar vraagt Filiberke aan Jommeke of hij mee naar Gustaaf kan gaan, een zieke jongen uit een arm gezin. Jommeke speelt op zijn blokfluit om hem op te vrolijken terwijl Filiberke op een tafel danst. Filiberke valt van de tafel en breekt zijn been. Jommeke en Filiberke worden gevraagd om mee te gaan op een treinreis naar een bedevaartsoord in Lourdes voor kansarme kinderen. Jommeke en Filiberke gaan mee om hen op te vrolijken. Onderweg wordt de treinreis onderbroken omdat er een koe op de sporen staat. Jommeke kan de koe weglokken door op zijn blokfluit te spelen, maar de trein vertrekt zonder hem waardoor hij achterblijft. Jommeke en Flip laten een andere trein stoppen. Vervolgens verstoppen ze zich als verstekelingen in de goederenwagen. Jommeke ontdekt dat de koe Bella heet en ze alleen melk geeft bij het afspelen van muziek. Al gauw vallen Jommeke en Flip in slaap. Bij aankomst blijkt dat ze de verkeerde trein namen en ze niet in Lourdes, maar Zwitserland terecht zijn gekomen. Vervolgens beleven ze een heus avontuur in Zwitserland. Hierbij zorgt Bella voor schade aan een hotel en enkele betalingen voor Jommeke, waaraan hij nipt kan ontsnappen dankzij hulp van Flip. Onderweg drinkt Flip wijn in een kelder waardoor hij dronken is en even in de gevangenis belandt. Intussen is boer Snor op zoek naar Bella. Jommeke en Flip besluiten om de terugreis te voet te doen daar ze geen geld meer op zak hebben. Ze ontmoeten een groep kinderen die op vakantie zijn in Zwitserland en terugkeren naar België en vragen Jommeke om mee te gaan. Bij thuiskomst wil Teofiel een glaasje melk van Bella de koe, maar hij weet niet dat Bella alleen gemolken moet worden met muziek. Vervolgens brengt Jommeke Bella terug naar boer Snor.