Wikia

De pestkopjes is album 107 van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 1981 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Jommeke, Flip en Filiberke worden door Mic Mac Jampudding opgeroepen om een mysterie op te lossen. In het dorpje aan het kasteel van Jampudding, gebeuren zonderlinge dingen. Jommeke wil uitpluizen wat er gaande is. 's Nachts ziet Jommeke enkele geheimzinnige wezens voorbijlopen. Hij probeert ze te pakken maar ze vluchten via een spleet in een rots. De volgende dag ontdekken Jommeke, Flip en Filiberke een grote berg die vanbinnen hol is met gaten in. In de buurt zijn werkzaamheden met machines aan de gang. Ze vinden een geheime ingang en een lange trap naar beneden. Via deze trap komen ze bij een verborgen dorp waar dwergen leven en wonen. Vervolgens willen Jommeke, Flip en Filiberke met hen praten, maar ze worden overmeesterd door hen. Ze moeten er voor de rest van hun leven blijven. Flip wordt gemarteld en gepluimd door de dwergen. Wanneer plots een grote knal klinkt zijn ze afgeleid. Dit is een mooie kans voor de drie helden om te ontsnappen. Ze rennen via de trap naar boven, maar door de ontploffing is een deel van de trap ingestort. Vervolgens proberen ze om via een rivier in een bootje te ontsnappen. De dwergen kunnen de rivier afsluiten met een hek en hen opnieuw vangen. Flip kan ontsnappen en roept de hulp in van professor Gobelijn. Hij gaat ook de grot in maar wordt zelf gevangengenomen door de dwergen. De ontploffingen, bij het ontginnen van het gesteente, dreigt de verborgen stad te vernietigen. Gobelijn, samen met een grotonderzoeker, kan bekomen dat de werkzaamheden stopgezet worden. Het verborgen dorp is gered. De dwergen zijn daar zeer dankbaar voor en laten de professor, Jommeke, Flip en Filiberke vrij, op voorwaarde dat ze het bestaan van de dwergen geheim kunnen houden.

Varia Edit

  • In dit album maken de dwergen (pestkopjes) hun debuut. Later in de reeks duiken ze opnieuw op in De hellestokers.