Wikia

De slaapkop is album 67 van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 1974 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Op een dag wordt Jommeke met veel moeite wakker. Hij wil niet spelen, niet eten en wil alleen maar slapen. Ook heeft hij vuile voeten. Enkele dagen later ontdekken Marie en Teofiel dat Jommeke 's nachts gaat slaapwandelen. Marie stuurt Flip weg om de dokter te halen. Hij gebruikt hiervoor zijn stap waarbij hij onderweg in een ongeval terechtkomt. Vervolgens komt Flip in het ziekenhuis terecht. Doordat Flip niets ernstig heeft en een knappe verpleegster die voor hem zorgt speelt hij zelfs even komedie. Flip vliegt echter weg wanneer een minder knappe verpleegster verschijnt. Marie en Teofiel proberen te verhinderen dat Jommeke nog gaat slaapwandelen. Hierbij schakelen ze Filiberke en de Miekes in. Ze proberen om Jommeke zo moe mogelijk te maken door spelletjes met hem te spelen. Vervolgens houden Filiberke en de Miekes beurtelings de wacht bij Jommeke, leggen ze duimspijkers rond zijn bed en timmeren de ramen van het huis dicht. Al deze plannen om Jommeke in zijn bed te houden mislukken echter. Op een dag staat Jommeke in de krant, waarbij hij slaapwandelend op de haan van de kerktoren klimt. Teofiel wordt dit beu en maakt Jommeke wakker waarna hij uitlegt wat er gebeurd is. Jommeke zegt dat hij slaperig is sinds hij van een oude vrouw een appel kreeg en een deel van deze appel heeft opgegeten. Het was echter Anatool vermomd als oude vrouw. Flip kan het stuk van de appel in de tuin vinden. Vervolgens wordt professor Gobelijn erbij gehaald om een tegenmiddel te maken. Jommeke krijgt het middel om het slaapwandelen en de slaperigheid te stoppen en de volgende dag is hij weer genezen. Flip heeft intussen een brommertje gekocht.