Wikia

De valse papegaai is een verhaal van Jommeke. Het album werd voor het eerst uitgegeven in 1995 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Tijdens een bezoek aan een dierenwinkel ziet Flip de koningin van Onderland die een papegaai koopt. Ze is vrijgekomen wegens besparingen in De Zoete Rust. Wanneer Flip dit aan Jommeke, Filiberke en de Miekes vertelt geloven ze hem echter niet. Intussen is de koningin in haar kasteel gekomen. Ze verft de papegaai in dezelfde kleuren als Flip, om de echte Flip in de val te lokken en om wraak te nemen op Jommeke en zijn vriendjes. Die nacht krijgt Flip een nachtmerrie, waarin de koningin van Onderland hem wil vangen. De volgende dag belooft Jommeke aan Flip om samen naar het kasteel van Achterberg te gaan. Maar dan komen Annemieke en Rozemieke om met Jommeke en Filiberke te tennissen. Flip is teleurgesteld en vliegt alleen naar het kasteel. Wanneer Flip op verkenning gaat in het kasteel wordt hij gevangengenomen door de koningin van Onderland. Ze stuurt vervolgens de valse dubbelganger op Jommeke en zijn vriendjes af. Ze vinden dat Flip zich vreemd gedraagt maar schenken er verder weinig aandacht aan. Jommeke en zijn vriendjes gaan logeren in het kasteel van Elodie van Stiepelteen om op Fifi en het kasteel te letten. Vervolgens ziet de valse Flip een grote kluis vol geld. Hij gaat naar de koningin voor een nieuw plan. De valse Flip leidt Jommeke en zijn vriendjes af terwijl de koningin al het geld uit de kluis steelt. Filiberke schakelt Pekkie in om de dief te zoeken Ze komen uit bij het kasteel van Achterberg. Hij ziet de valse Flip bij de koningin van Onderland. Later zegt Filiberke dat Flip de schuldige is en hij samenwerkt met de koningin van Onderland. De valse Flip zegt dat hij onschuldig is. De volgende dag bedenken Jommeke en zijn vriendjes een plan om de dief te vinden. Maar dan valt de valse Flip in het zwembad waardoor de verf afspoelt en Jommeke hem kan ontmaskeren. Jommeke en Filiberke weten zeker dat de echte Flip in handen is van de koningin van Onderland. Jommeke kan ongemerkt in het kasteel van Achterberg komen en de echte Flip wordt bevrijd terwijl de koningin een val zet voor Jommeke. Ze wil Jommeke en zijn vriendjes opsluiten in een vergeetput. Door een list van Jommeke en Flip valt ze zelf in de vergeetput. Ze brengen het geld terug en de koningin belandt opnieuw in de instelling De Zoete Rust. Op het einde van het verhaal wordt Flip extra verwend.