Wikia

De verschrikkelijke sneeuwman is een kortverhaal van Jommeke.

Verhaal

Op een winterse dag slaagt de koningin van Onderland erin om, verkleed als kerstman, uit de instelling 'De Zoete Rust'. Ze steelt een vrachtwagen om snel haar kasteel te bereiken, waarin Mataboe zit. Dit brengt haar op het idee om Mataboe onder hypnose te krijgen en Zonnedorp te terroriseren. Intussen heeft het gesneeuwd in Zonnedorp. Jommeke, Flip en Filiberke zijn blij en willen spelen in de sneeuw. Onderweg komen ze de Miekes tegen. Ze zijn bang en op de vlucht voor een wezen, namelijk de verschrikkelijke sneeuwman. Het beest maakt ook andere inwoners van Zonnedorp bang. Jommeke, Flip en Filiberke gaan op onderzoek uit en volgen de voetsporen van het beest. Ze komen uit bij het kasteel van de koningin van Onderland. Plots wordt Filiberke ontvoerd door de verschrikkelijke sneeuwman. Jommeke en Flip ontdekken dat de koningin van Onderland hierachter zit. Ze zien haar plots met Filiberke als gevangene. Jommeke daagt haar uit tot een duel om Filiberke terug te krijgen. Met een verdovingsmiddel van professor Gobelijn en sneeuwballen kan Jommeke winnen. Ze ontdekken dat de verschrikkelijke sneeuwman in werkelijkheid Mataboe is, wit geverfd en gehypnotiseerd. De koningin belandt terug in 'De Zoete Rust' en Jommeke en zijn vriendjes vieren Kerstmis.