Wikia

De vogelvriend is album 280 van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 2012 in beperkte oplage en opnieuw in 2016 en telt 48 pagina's.

Personages Edit

Jommeke, Flip, Filiberke, Pekkie, Annemieke en Rozemieke, Professor Gobelijn, Marie, Teofiel

Verhaal Edit

Filiberke wil met vogels communiceren en hun taal leren. Het wil echter niet lukken. Jommeke geeft hem een lachvogeltje cadeau omdat hij zoveel van vogels houdt. Filiberke neemt het vogeltje mee naar school, waar het echter de lessen verstoort en waarvoor hij strafwerk krijgt. Wanneer hij klaar is met zijn taak, gaat hij bij professor Gobelijn langs. De professor heeft speciaal zangzaad gemaakt waarvan vogels beter kunnen zingen. Filiberke eet stiekem zelf van het zangzaad om beter te kunnen zingen. Later ontdekt hij dat hij probleemloos met vogels kan communiceren, dankzij het speciale zangzaad van de professor. Jommeke en Flip vinden dat Filiberke geheimzinnig doet en begrijpen er niets van. Filiberke eet alle zangzaadjes op, waardoor hij nog beter met de vogels kan communiceren. De mussen worden steeds geplaagd door een bende raven. Filiberke roept de hulp in van kiekendieven om de raven te verjagen. Later heeft een eendje problemen met een jongen die eendjes pest. Jommeke en Filiberke leren hem een lesje. Vervolgens komt een groep ganzen langs bij Filiberke. Een schuur van boer Snor wordt ingericht als hoofdkwartier om vogels met problemen te ontvangen. Hierbij worden ze door Jommeke, Flip en Filiberke geholpen. Inmiddels zijn de raven op de vlucht. Eén raaf wil wraak nemen op Filiberke en noemt zichzelf 'ravenkoning'. De raaf zorgt voor allerlei ongemakken bij Jommeke en zijn vriendjes. Filiberke kan de raaf verjagen, maar deze keert terug met drie grote vogels, afkomstig van een verzamelaar van grote vogels. Filiberke wordt meegenomen door hen. Hij zegt tegen de vogels dat de raaf uit is op hun eieren om ze op te eten. De ravenkoning wordt gepluimd en Filiberke kan ontsnappen. De volgende dag is Filiberke plots zijn stem kwijt doordat het zangzaad is uitgewerkt. Met een ei van een lachvogel kan professor Gobelijn een middeltje maken om Filiberke zijn stem terug te geven. Filiberke is nu verdrietig omdat hij niet meer met de vogels kan praten. Hij is echter weer vrolijk wanneer de vogels naar hem komen.

Varia Edit

  • In dit verhaal is Het hemelhuis even te zien.
  • Dit album verscheen in 2012 en was beperkt te koop bij Het Nieuwsblad, zonder albumnummer. Het album verscheen opnieuw in 2016, waarbij het in de stripreeks opgenomen werd en een eigen nummer kreeg. Dit gebeurde later ook met De Rondekoning.