Wikia

De vogelvriend is album 280 van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen eerder in 2012 en stond destijds los van de reeks, maar verscheen opnieuw in 2016 waarbij het album tevens een nummer kreeg in de reeks.

Verhaal Edit

Filiberke wil praten met de vogels en verstopt zich in een boomstam. Het wil echter niet lukken. Jommeke geeft hem een lachvogeltje cadeau omdat hij zoveel van vogels houdt. Filiberke wil de taal der vogels leren. Het lachvogeltje gaat mee naar school. Het verstoort de les echter waardoor Filiberke strafwerk krijgt. Hij krijgt van professor Gobelijn speciaal zangzaad voor vogels en eet zelf een deel van deze zaadjes op. Hierdoor kan hij probleemloos communiceren met alle soorten vogels. Jommeke en Flip begrijpen hier niets van. Vervolgens roepen alle vogels met problemen de hulp in van Filiberke, de vogelvriend. Zo zijn er mussen die steeds geplaagd worden door raven. Filiberke roept de hulp in van kiekendieven om de raven te verjagen. Later zijn er een eendje dat geplaagd wordt door een buurjongen en ganzen in de tuin van Filiberke. Een schuur van boer Snor wordt ingericht als hoofdkwartier om vogels met problemen te ontvangen. Hierbij worden ze door Jommeke, Flip en Filiberke geholpen. Eén van de raven wil wraak nemen op Filiberke en noemt zichzelf de ravenkoning. Hij laat Filiberke ontvoeren door drie grote vogels. Filiberke zegt tegen de vogels dat de raaf uit is op hun eieren om ze op te eten. De ravenkoning wordt gepluimd en Filiberke kan ontsnappen. De volgende dag is Filiberke plots zijn stem kwijt. Het zangzaad is uitgewerkt. Met een ei van een lachvogel kan professor Gobelijn een middeltje maken om Filiberke zijn stem terug te geven. Filiberke is nu verdrietig omdat hij niet meer met de vogels kan praten. Hij is echter weer vrolijk wanneer de vogels naar hem komen.