Wikia

Dolle fratsen is het 23ste album van Jommeke. Het album verscheen in 1965 en werd getekend door Jef Nys. Een heruitgave van Dolle fratsen verscheen in 2017. Dit album is geen verhaal, maar een reeks van gags waarin Jommeke de hoofdrol speelt.

Gags Edit

  • Jommeke moet het gras maaien en vindt het een vermoeiend karwei. Hij heeft een oplossing, namelijk de motor van zijn vaders bromfiets.
  • Het is Pasen en de paasklokken komen langs. Jommeke wil niet dat er paaseieren stukgaan. Om dit te voorkomen hangt hij lakens op in de tuin.
  • Jommeke moet op pianoles. Hij vertrekt maar komt er niet aan. Teofiel gaat hem zoeken en ziet hem voetballen met vriendjes.
  • De televisie is defect. Jommeke moet het toestel herstellen. Het lukt hem maar de beelden zijn ondersteboven.
  • Het is mooi weer. Jommeke wil foto's maken met een oud fototoestel. Hij vergat echter het filmrolletje mee te nemen.
  • Een bloempot gaat stuk doordat Jommeke met de bal in huis speelt. Om het goed te maken koopt hij een nieuwe pot, maar ook deze gaat stuk.
  • Jommeke speelt op zijn trompet. Het klinkt vals waardoor Teofiel hem wegstuurt.
  • Marie vraagt Jommeke om gras te maaien. Jommeke heeft er geen zin in. Hij vraagt aan Kareltje om het gras te maaien. Marie ziet dit en laat Jommeke voor straf het gras afdoen met een sikkel.
  • Jommeke naait een magneet in Teofiel's jas. Wanneer hij weer thuiskomt blijkt dat er ijzeren voorwerpen aan hem hangen.
  • Jommeke en een vriendje willen Driekoningen zingen. Ze komen echter één persoon te kort. Teofiel stelt voor om mee Driekoningen te zingen en bukt zich om zo kleiner te lijken.
  • Jommeke geeft een groot feest. Er is zoveel volk aanwezig in het huis zodat er voor Marie en Teofiel geen plek meer vrij is.
  • Jommeke en Teofiel gaan roeien. Jommeke maakt hem per ongeluk nat met zijn roeispaan. Wanneer ze terug aan wal zijn moet Jommeke meteen uit het bootje waarna het kantelt en Teofiel in het water valt.
  • Er is een lek in het dak. Jommeke wil dit oplossen en gaat zelf het dak op, maar hij zakt erdoor.
  • De radio doet het niet meer. Jommeke en zijn ouders halen het toestel uit elkaar, tot plots blijkt dat de stekker niet in het stopcontact zit.
  • Jommeke speelt met een hond. Na het spelen ziet hij dat Marie een lekkere taart heeft gebakken. Jommeke pakt de taart en eet ervan. Marie weet echter dat Jommeke de taart heeft.
  • Jommeke en zijn ouders nemen de trein. Tijdens de reis doet Jommeke een raam open. Plots komt er rook binnen...