Wikia

Het heksenbal is album 168 van Jommeke. Het album verscheen in 1992 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Terwijl Jommeke's ouders op vakantie gaan komt Filiberke bij Jommeke logeren. De heksen Pierehaar, Hakeneus en Steketand willen wraak nemen op Jommeke en hem opofferen in de Walpurgisnacht. Doordat het donker is en Filiberke in Jommeke's bed slaapt ontvoeren ze Filiberke. De volgende dag zien Jommeke en Flip dat Filiberke plots verdwenen is. Ze vinden in de tuin de gebroken bezem van Pierehaar. Professor Gobelijn kan de bezem herstellen en onderzoekt een splinter van deze bezem. Het gaat om een onbekende houtsoort. Plots vliegt de bezem weg, en de splinter ook. De professor probeert om deze nog te pakken, maar raakt gewond door een val uit een raam. Jommeke vermoedt dat de bezem van Pierehaar is en de heksen achter de verdwijning van Filiberke zitten. Ze trommelen de Miekes op om Filiberke te bevrijden. Terwijl Annemieke, verkleed als opperheks de heksen afleidt wordt Filiberke bevrijd. Annemieke wordt echter ontmaskerd door hen en op de brandstapel gezet. Jommeke schakelt de kabouters van Kabouterland in om haar te redden. Tijdens de Walpurgisnacht leidt Knaagtand de heksen af door vuurwerk te gooien. Annemieke wordt bevrijd, maar dan vangen de heksen Knaagtand. Ze willen hem alleen vrijlaten in ruil voor de waardevolle kabouterschat. Jommeke roept de hulp in van professor Gobelijn, die nog steeds in het ziekenhuis ligt door de zware val uit het raam. Hij geeft een recept mee voor de kabouters. De kabouterschat wordt opgegraven en de goudstukken worden bewerkt met het middel van de professor. Jommeke geeft de schat aan de heksen, die de schat eindelijk in handen krijgen. Ze laten Knaagtand weer vrij. Plots krijgen de heksen jeuk. Flip lokt ze naar een rivier waar ze in een groot net belanden. De heksen belanden op een vlot en drijven weg met de stroom. Jommeke en zijn vriendjes brengen de schat terug naar Kabouterland.

Varia Edit