Wikia

Het hemelhuis is de titel van het zesde album van De belevenissen van Jommeke. Het album werd voor het eerst uitgegeven in 1960 en is getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Wanneer Jommeke gaat vissen, ziet Flip een mandje op de rivier drijven en merkt op dat er een baby in ligt. Jommeke haalt het mandje uit het water. De mand bevat ook een briefje van een ongelukkige moeder. De baby, Polleke genaamd, is afkomstig van een moeder die doodziek is en niet meer voor haar kindje kan zorgen. Jommeke wil zelf voor Polleke zorgen. Hij wil niet dat Marie en Teofiel dit weten en verstoppen Polleke in huis. Marie en Teofiel zijn boos op Jommeke omdat hij geen vis heeft gevangen. Terwijl Marie en Teofiel op restaurant gaan, zien ze Flip met een tutter. Jommeke roept de hulp in van Annemieke en Rozemieke. Ook Filiberke wordt ingeschakeld om te helpen. Vervolgens bouwen ze in de tuin een houten huis en noemen dit Hemelhuis. Teofiel vindt dat Jommeke geheimzinnig doet en gaat een kijkje nemen terwijl ze aan het bouwen zijn. Hij hoort Polleke huilen. Jommeke zegt dat het Flip is die voor baby speelt. Jommeke, Filiberke, Flip en de Miekes nemen met Polleke hun intrek in het Hemelhuis. De volgende dag wil Polleke niet eten. Flip haalt professor Gobelijn erbij, die zegt dat ze Polleke te veel eten geven. Teofiel ziet de professor door de tuin sluipen. Hij wil het geheim van het Hemelhuis te weten komen en loopt het Hemelhuis binnen. De kinderen zijn echter op wandel met Polleke. Marie vindt dat Teofiel geheimzinnig doet en denkt dat het zijn verbeelding is. Jommeke wil Polleke ook beschermen tegen dieven. Hij en Filiberke houden 's nachts om beurt de wacht. Na een ongelukje wordt Jommeke's broek vuil. Marie vindt de brief van de ongelukkige moeder in Jommeke's broekzak. Uiteindelijk bekent Jommeke aan Marie en Teofiel dat hij Polleke verstopt in het Hemelhuis. Ze zijn trots op Jommeke en zijn vriendjes voor hun goede zorgen voor Polleke. Later brengen ze Polleke terug naar waar ze hem vonden. Polleke's moeder blijkt nog te leven en weer gezond, zodat ze weer voor de baby kan zorgen. Het verhaal eindigt met een feest in het Hemelhuis.