Wikia

Het jubilee is het 100ste album van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 1980 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Anatool gaat op bezoek bij Jommeke om te melden dat het Jommeke's honderdste album is. Hiervoor worden alle vrienden en kennissen van Jommeke uitgenodigd. Ook Kwak en Boemel zijn bij de aanwezigen. Het feest wordt gevierd in het kasteel van de gravin van Stiepelteen. De gravin betrouwt Anatool niet, maar Jommeke geeft hem nog een kans. Jommeke krijgt allerlei geschenken waaronder een gouden beeld. Kwak en Boemel hebben geen cadeau. Ze gaan via de achterkant het kasteel weer binnen en nemen er een vaas weg. Vervolgens gaat iedereen dansen. Intussen slaat Odilon alarm omdat er een vaas gestolen is. Kwak en Boemel geven toe dat zij het deden. Later slaat Jan Haring alarm omdat het gouden beeld ook weg is. Het feest wordt meteen stopgezet om het beeld te zoeken. Het beeld blijkt gestolen te zijn door de koningin van Onderland en haar helper Zazof, dit om wraak te nemen op Jommeke omdat ze niet werd uitgenodigd. Jommeke, Filiberke, de Miekes en Flip gaan op verkenning in het kasteel, maar ze worden opgesloten in een kerker. Vervolgens stormt Mataboe het kasteel binnen en schakelt Zazof en de koningin uit. De andere feestvierders bevrijden Jommeke en zijn vriendjes. Het feest wordt voortgezet. Enige tijd later krijgt Jommeke zelfs een tweede gouden beeld cadeau waardoor hij twee gouden beelden heeft. Jommeke schenkt er eentje weg voor een goed doel.