Wikia

Het oké-parfum is album 249 van De belevenissen van Jommeke . Het verhaal is uitgegeven in 2010 en is 48 pagina's lang.

Verhaal Edit

De Miekes worden dagelijks geplaagd door een vervelend ventje. Ze zijn de plagerijen beu en zoeken hulp. Intussen halen Jommeke en Filiberke afval uit een beek waarbij ze zeerover spelen tot er plots vies schuim in de beek komt en ze het vlot moeten verlaten. Filiberke vindt dat professor Gobelijn een pil zou moeten uitvinden om mensen van hun slechte gewoonten te genezen. Ze trekken samen met de Miekes naar de professor. Hij heeft op basis van zijn eerder uitgevonden vredesgas een parfum gemaakt (oké-parfum). Ook heeft hij pillen en pijltjes gemaakt met het middel in. Door dit parfum verdwijnen de slechte gewoonten. Nadeel is echter dat het slechts tijdelijk werkt en behandeling herhaald moet worden. Het middel wordt eerst uitgeprobeerd op de plaagstok van de Miekes. Deze wordt meteen heel lief. Vervolgens gaan Jommeke, Filiberke en de Miekes door Zonnedorp om het oké-parfum uit te delen. Ze proberen het parfum uit op Anatool, die onder invloed van het parfum zijn huis aan Kwak en Boemel schenkt. Na enige tijd is het parfum bij Anatool uitgewerkt. Hij is boos en trekt naar de professor om enkele flesjes oké-parfum te stelen. Hij gaat dan met het middel langs bij alle mensen waar hij ooit in dienst was. Door het parfum geven ze allemaal hun geld aan Anatool, waardoor hij snel schatrijk wordt. Vervolgens wil hij het kasteel van de koningin van Onderland hebben. Het parfum lijkt bij de koningin niet te werken. Net wanneer ze Anatool met een zwaard wil vierendelen werkt het parfum. De koningin geeft haar kasteel aan Anatool. Intussen delen Jommeke en Filiberke nog steeds oké-parfum uit. Filiberke komt met het idee om het parfum te gebruiken op de koningin van Onderland als ultieme test voor het parfum. Dit vindt Jommeke een slecht idee. Filiberke rent naar het kasteel om zijn idee toch uit te voeren. Hij valt en verstuikt zijn enkel. Plots komt hij oog in oog te staan met de koningin van Onderland. Gelukkig voor hem is ze nog steeds onder invloed van het oké-parfum en brengt ze Filiberke naar huis. Niet veel later is ze weer haar slechte zelf. De professor ontdekt dat het parfum ook omgekeerd werkt: goede mensen worden er slecht van. Helaas heeft de koningin van Onderland dit al eerder ontdekt. Ze schakelt Anatool in voor een boosaardig plan. Anatool gebruikt het parfum waardoor de professorstout wordt en meewerkt aan het plan. De professor geeft aan Jommeke een superpil die hij aan de koningin van Onderland moet geven. Flip vliegt op verkenning in het kasteel, maar wordt al vrij snel gevangen door Anatool. Filiberke merkt op dat professor Gobelijn anders doet en dat het parfum ook omgekeerd werkt. Hij laat de professor schrikken. Vervolgens wordt hij weer goedaardig. Hij wil Jommeke terugroepen omdat het een valstrik is. Het is echter te laat: Jommeke wordt gevangengenomen door de koningin en Anatool en opgesloten in een kerker. De professor heeft bommetjes gemaakt van het oké-parfum en gooit ze in het kasteel. De koningin en Anatool worden hierdoor goedaardig. Jommeke en Flip worden vrijgelaten. Alles loopt goed af.