Wikia

Het pompoenenkasteel is album 210 van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 2000 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal

Een zekere Peter Pumpkin wil feestjes geven voor alle kinderen van Zonnedorp in het teken van Halloween. Hiervoor wil hij het kasteel van Achterberg ombouwen tot een heus pompoenenkasteel. Tijdens een wandeling zien Jommeke, Flip en Filiberke overal pompoenen in het bos en dat er druk gewerkt wordt in het kasteel. Ze vragen Peter Pumpkin wat er aan de hand is, maar die zegt dat het een verrassing is voor alle kinderen van Zonnedorp. Enkele weken later zien Jommeke en zijn vriendjes een affiche met de aankondiging van de opening van het 'Pompoenenkasteel' voor Halloween-feestjes. De koningin van Onderland, die opgesloten zit in 'De Zoete Rust', verneemt via de krant dat haar kasteel gebruikt wordt voor Halloweenfeestjes. Ze wil wraak nemen en ontsnapt uit de instelling. Vervolgens slaagt ze er in om ongemerkt in haar kasteel te komen. Bij de opening van het Pompoenenkasteel worden alle inwoners van Zonnedorp uitgenodigd. Jommeke, Filiberke, Annemieke en Rozemieke hebben zich voor Halloween verkleed. Tijdens het feest sluit de koningin van Onderland Peter Pumpkin en zijn assistente Nicky op in een kerker. Later roept ze de hulp in van Kwak en Boemel. Net als in Anakwaboe gebruiken ze een strijdkreet, deze keer 'Kwak-Boem'. Kwak en Boemel vermommen zich als griezels. Vervolgens krijgen ze de opdracht om kinderen op te sluiten in de kerker. Ze slagen er in om een aantal kinderen op te sluiten, waaronder de Miekes en bedenken een plan om ook Jommeke en Filiberke te vangen. Jommeke en Fiiberke vinden de verdwijning van de Miekes vreemd. De volgende dag vliegt Flip op verkenning in het kasteel. Hij wordt opgesloten door de koningin, Kwak en Boemel. Dan leest Teofiel in een krant dat de koningin van Onderland weer eens ontsnapt is. Jommeke en Filiberke ontdekken dat ze weer in haar kasteel is met haar boze plannen. Ze verkleden zich als griezels en dringen ongemerkt het kasteel in. Flip wordt bevrijd en moet hulp halen. Vervolgens verjagen ze Kwak en Boemel uit het kasteel en schakelen de koningin van Onderland uit, die weer in De Zoete Rust belandt. De gevangenen worden bevrijd en het Halloween-feest wordt voortgezet.