Wikia

Het schuimspook is album 197 van De belevenissen van Jommeke. Het album kwam voor het eerst uit in 1998 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

De heksen Pierehaar, Hakeneus en Steketand nemen hun intrek in het verlaten kasteel van Achterberg. Ze willen wraak nemen op Jommeke en zijn vriendjes. Intussen zijn Jommeke, Flip en Filiberke bij professor Gobelijn om een skateboard uit te testen. Pierehaar gaat op verkenning om te weten waar de professor woont. De heksen overmeesteren de professor en geven hem een drankje waardoor hij alles doet wat ze willen. Ze nemen hem mee naar het kasteel waar hij iets moet maken om iedereen van Zonnedorp het leven zuur te maken. Door een blikseminslag ontstaat uit professor Gobelijn's uitvinding een schuimspook dat de bevelen van de heksen opvolgt. De volgende dag brengen de heksen de professor terug naar huis. Hij herinnert zich niets meer van dit gebeuren. Plots duikt het schuimspook overal in Zonnedorp waardoor er chaos ontstaat. Degene die het schuimspook kan vangen krijgt een beloning. Jommeke en zijn vriendjes proberen het te vangen. Ook Kwak en Boemel en Smosbol willen het vangen om geld te verdienen. Net als Jommeke het schuimspook wil vangen wordt hij gepakt door de heksen. Intussen weet de professor weer waar de heksen zich schuilhouden. Jommeke's vrienden gaan het kasteel binnen en bevrijden Jommeke. Ze worden echter ook gevangengenomen. Net op dat moment komt professor Gobelijn in het kasteel en besproeit het schuimspook met een middeltje waardoor het de heksen verjaagt. Jommeke en zijn vriendjes zijn weer vrij.

Varia Edit

  • De drie heksen kwamen eerder al voor in Op heksenjacht en Het heksenbal. Later duiken ze opnieuw op in Pannenkoeken van Pierehaar.
  • In het kasteel van Achterberg hangt een portret van de koningin van Onderland.
  • Eigenaardig is dat in dit verhaal de bezem van de heks Pierehaar buiten het woongebied van de heksen niet kan vliegen, en enkel met de hulp van een straalmotor van professor Gobelijn. In Het heksenbal lukte dit nochtans perfect, waar Pierehaar deze gebruikt om langs Zonnedorp te vliegen.