Wikia

Het verdwenen kasteel is album 264 uit De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 1991 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Het kasteel van Achterberg staat te koop. Een rijke Amerikaan koopt het en laat het overbrengen naar Hollywood, waar het opnieuw gebouwd wordt maar dan als hotel. Jommeke, Flip en Filiberke worden uitgenodigd door Madam Pepermunnt om het nieuwe hotel te bezichtigen. Intussen is de koningin van Onderland ontsnapt uit de instelling met hulp van Zazof en gaat naar haar kasteel. Ze is razend wanneer ze ziet dat haar kasteel verdwenen is. Later opent het nieuwe hotel in Hollywood en brengen Jommeke, Flip, Filiberke en Madam Pepermunt een bezoek. Plots staan ze oog in oog met de koningin van Onderland. Ze wil haar kasteel terug en wil Zazof iedereen buiten laten gooien. De twee worden echter zelf buiten gegooid. De koningin en Zazof ontdekken dat er nog een poetsvrouw en afwasser gevraagd worden in het hotel. De komende dagen wordt het hotel getroffen door allerlei ongemakken en verlaten alle gasten het hotel. Volgens de eigenaar zit er een geest die alle hotelgasten verjaagt. Volgens Jommeke en zijn vriendjes bestaan spoken echter niet. Ze roepen de hulp in van Dikke Springmuis en zijn Indianen. Plots verdwijnen Dikke Springmuis en Houten Nek spoorloos. Later duikt Houten Nek op, die Jommeke en zijn vrienden de kerker in lokt. Jommeke ontdekt dat de koningin van Onderland en Zazof achter de ongemakken zitten en de koningin zich als Houten Nek verkleedde. De eigenaar en enkele helpers kunnen de koningin en Zazof uitschakelen. Het kasteel wordt afgebroken en terug in Zonnedorp opgebouwd.