Wikia

In de klauwen van Prutelia is het 285ste album van De belevenissen van Jommeke. Het album telt 48 pagina's en verscheen in 2017.

Verhaal Edit

Marie is het vele werk in het huishouden beu en wil net als haar vriendinnen gaan shoppen. Jommeke en Teofiel krijgen al het werk toegewezen. De karweitjes willen echter niet zo goed lukken. Professor Gobelijn gaat op reis waarbij hij aan Jommeke en Filiberke vraagt om de zolder op te ruimen. Ze vinden in één van de dozen op zolder de onderdelen van de robot Melanie. Filiberke komt met het idee om Melanie weer in elkaar te knutselen om te helpen met de huishoudelijke taken. Ze krijgen Melanie weer aan de praat, maar deze zet de boel op stelten. Na enkele mislukkingen slagen ze erin om Melanie weer te laten werken. Intussen is Prutelia, de koningin van Onderland weer op vrije voeten. Ze wil wraak nemen op Jommeke en zijn vrienden. Ze stuurt haar helper Zazof het dorp in om een koninginnenhapje te zoeken. Hij ziet daar Jommeke en Filiberke met Melanie. Terwijl ze even niet opletten steelt Zazof de robot en de afstandsbediening. Hier ziet Prutelia een mooie kans in om Jommeke uit te schakelen. Jommeke en Filiberke halen Annemieke en Rozemieke en Choco erbij om naar Melanie te zoeken. Tijdens de zoektocht worden de Miekes en Choco gevangengenomen en opgesloten in een kerker. Vervolgens gaan Jommeke, Flip en Filiberke op verkenning in het kasteel, maar ook zij worden opgesloten. Ze vinden een waterleiding in de kerker en stoppen deze dicht met kauwgom. Wanneer Zazof en Melanie in de kerker komen wordt Melanie kletsnat gemaakt waardoor ze tijdelijk buiten werking is. Zazof wordt buitenspel gezet en Jommeke krijgt de afstandsbediening weer in handen. Prutelia doet nog een poging om Jommeke en zijn vriendjes weer op te sluiten. Met een list en de kracht van Melanie wordt ook zij uitgeschakeld. Ze keren weer naar de professor om alle rommel op te ruimen en de schade te herstellen. De professor is echter vroeger naar huis gekeerd en geeft de kinderen een standje. Om het goed te maken ruimen ze alles op en alles wordt weer hersteld. Teofiel komt met het idee om Melanie te gebruiken in het huishouden. Jommeke vindt dit echter geen goed idee na het avontuur met de koningin van Onderland.