Wikia

Jan Haring is een personage uit De belevenissen van Jommeke en een vriend van Jommeke.

Jan Haring is een oude zeeman die aan de kust in een vissershuisje woont. Hij maakt zijn debuut in De Plank van Jan Haring en heeft hierin zijn eerste schip 'De Plank'. Later in de reeks is 'De Plank' gezonken en heeft hij een ander schip 'De Piraat' en nog later weer een ander schip, dat sterk op 'De Plank' gelijkt, namelijk 'De Kuip'. Zijn schip wordt altijd met de nieuwste snufjes voorzien en is razendsnel. Hij is een oudere kale man met een volle grote witte baard. Hij draagt altijd een kapiteinspet en zeemanskleren. In zijn linkeroor heeft hij een gouden oorring. Aanvankelijk wordt hij geïntroduceerd als een oude zeevaarder die zelf niet meer kan varen, maar al snel wordt hij een kwieke oudere man die in zijn nopjes is als het stormt op zee. Hij heeft een stem als een klok en is nogal impulsief. Professor Gobelijn spreekt zijn naam vaak fout uit, tot grote ergernis van Jan Haring, die hem dan steeds verbetert.