Wikia

Jommeke en Flip

Jommeke met Flip op zijn schouder

Jommeke is het hoofdpersonage van de Jommeke-strips en de zoon van Marie en Teofiel. Hij is ongeveer 10 jaar en behoorlijk intelligent voor zijn leeftijd. Zo kan hij probleemloos autorijden, een vliegtuig besturen, valschermspringen... In de gags uit Guitenstreken en Dolle fratsen is Jommeke duidelijk jonger. Als hoofdpersonage komt hij in elk verhaal voor, met uitzondering van enkele gags van één pagina. Zijn huisdier en metgezel is Flip de papegaai. Jommeke woont in de Hemelstraat in Zonnedorp. Hij heeft blond haar, draagt een korte zwarte broek en een wit met blauwe polo. Jommeke houdt veel van verre reizen, uitdagingen en avonturen en wordt vaak vergezeld door Filiberke, Annemieke en Rozemieke, Professor Gobelijn en nog vele anderen. Voor veel van zijn reizen gebruikt hij de vliegende bol. In sommige verhalen blijft Jommeke ook gewoon in Zonnedorp. Tijdens zijn avonturen wordt hij vaak geconfronteerd met schurken (zoals Anatool en de Koningin van Onderland), valstrikken en moeilijke situaties. Hij kan hindernissen steeds overwinnen of boze figuren uitschakelen, om uiteindelijk zijn doel te bereiken.