Wikia

Jommeke en Flip

Jommeke met Flip op zijn schouder

Jommeke is het hoofdpersonage van de Jommeke-strips en de zoon van Marie en Teofiel.

Hij draagt meestal een korte, zwarte broek, een blauwe trui zonder mouwen met daaronder een wit hemd waarvan de mouwen opgerold zijn. Soms draagt hij andere kledij. Jommeke's leeftijd is ongeveer tien jaar. In sommige albums met gags (voornamelijk Guitenstreken en Dolle fratsen) is Jommeke aanzienlijk jonger. Jommeke zegt in De grasmobiel dat hij elf jaar is. Hij heeft later in de reeks een gsm, een computer, internetverbinding en Skype ter beschikking. Jommeke kan ook probleemloos een vliegtuig besturen (met name de vliegende bol), een auto of schip besturen enzovoort.

Hij woont samen met zijn ouders en zijn trouwe metgezel Flip in de Hemelstraat (huisnummer 12) in Zonnedorp. In de reeks werd soms een ander nummer genoemd, maar doorgaans is dit nummer 12.

Jommeke is tijdens zijn avonturen vaak vergezeld door zijn beste vriend Filiberke, Flip en de tweelingzusjes Annemieke en Rozemieke. In sommige verhalen zoals De muzikale Bella en Filiberke gaat trouwen wil Jommeke naar eigen zeggen later met Annemieke trouwen.

Jommeke is doorgaans braaf, maar soms ook ondeugend. Zo steelt hij eens brandstof uit een auto. Als vergoeding schrijft hij een briefje waarmee de eigenaar gratis een Jommekesalbum mag krijgen (zie album 21). In Kinderen baas maakt hij een vrouwonvriendelijke opmerking na een auto-ongeluk. In een aantal gags is hij ondeugend en doet wel eens wat niet mag, met soms een pak rammel van zijn ouders als gevolg. Jommeke staat steeds klaar om iemand te helpen of om onrecht te bestrijden. Zo zorgt hij voor het baby'tje Polleke in Het hemelhuis en als kinderoppas voor peuters in Peuterweelde. In heel wat verhalen kan Jommeke figuren met boze plannen tegenhouden, met name Anatool, de koningin van Onderland en Kwak en Boemel.

Zijn kapsel, het ''strooien dakje'' is in De zingende aap volledig kaal geknipt. In Stefanie Stekkebeen wordt Jommekes kapsel in model geknipt door het plaatsen van een soepkom op zijn hoofd. In album 35, een verzameling losse grappen, loopt Jommeke eens rond met een Beatles-kapsel.

Jommeke is genoemd naar een volksfiguur uit Wilrijk, die Jomme werd genoemd, wat afgeleid is van de Franse voornaam Guillaume (Willem).