Wikia

Prutelia Van Achterberg (beter bekend als de Koningin van Onderland) is een personage uit De belevenissen van Jommeke en een vijand van Jommeke. Haar echte naam (Prutelia Van Achterberg) werd pas bekend in De Kovonita's. Ze wordt vooral aangesproken met 'de koningin van Onderland'.

De koningin van Onderland is, in tegenstelling tot Anatool, de andere schurk uit de reeks, steeds de slechterik. Dit komt door haar zwakke geestesvermogen, waarbij ze denkt dat ze koningin is. Hierdoor wordt ze opgenomen in een instelling voor zwakzinnigen, namelijk 'De Zoete Rust', maar als ze op vrije voeten is, woont ze in het oude kasteel Van Achterberg. Soms doet ze zich vriendelijk voor zoals in De Kovonita's, maar dit is om andere doeleinden te bereiken. Wanneer haar plannen mislukken door Jommeke en zijn vriendjes, is ze razend en zint op wraak.

Ze werkt vooral samen met haar knecht Zazof. Soms werkt ze ook samen met Anatool, Kwak en Boemel. Als huisdieren heeft ze zwarte katten en een raaf.

Het is een slanke vrouw. Ze is bleek en draagt doorgaans zwarte kleren, een paarse cape en een kroon, aangezien ze zich koningin waant. Tevens heeft ze grote ogen waarmee ze kan hypnotiseren.

Verhalen Edit

De koningin van Onderland

In dit verhaal maakt de koningin van Onderland haar debuut. Ze neemt haar intrek in het oude kasteel van Achterberg aan de rand van Zonnedorp. Ze kroont er zichzelf tot koningin en richt zelf een rijk op in de kerkers, namelijk 'Onderland'. Om dit doel te bereiken laat ze kinderen ontvoeren. Jommeke wil de gevangen kinderen bevrijden, maar wordt zelf ook gevangengenomen door de valse koningin. Hierbij probeert ze Jommeke zelfs te vierendelen op een folterbank wat echter mislukt. Dankzij Flip en de ouders van de ontvoerde kinderen belandt de koningin in een instelling.

Anakwaboe

Ze schakelt Anatool, Kwak en Boemel in om Jommeke uit te schakelen, met 'Anakwaboe' als strijdkreet. Na een reeks mislukte plannen ontdekken ze dat Flip hen bespioneert en nemen hem gevangen. Om Flip te redden moet Jommeke zich overgeven. Ze sluiten Jommeke en Flip op in een kerker. Door een list van Filiberke en de Miekes wordt Jommeke bevrijd en belanden de koningin en haar helpers zelf in de kerker.

Het jubilee

Met de hulp van haar nieuwe knecht Zazof steelt ze een gouden Jommekesbeeld omdat Jommeke haar niet uitnodigde op het feest. Ze vangt Flip en lokt Jommeke, Filiberke en de Miekes in een valstrik. Net wanneer ze de kinderen wil vierendelen, komt Mataboe het kasteel binnen. Hij schakelt de koningin en Zazof uit en bevrijdt de kinderen.

De bedrogen miljonair

De koningin van Onderland verneemt dat haar kasteel te koop staat en dat Anatool de lotto heeft gewonnen. Vermomd als Daisy gaat ze naar Anatool en steelt al zijn geld. Anatool gaat het kasteel binnen en eist zijn geld terug. De koningin sluit hem met de hulp van Zazof echter op in een kerker. Jommeke en Filiberke ondernemen pogingen om Anatool te bevrijden, wat echter mislukt. Vervolgens vraagt ze een goede soldaat. Teofiel stelt zich kandidaat. Hij bevrijdt Anatool en schakelt de koningin en Zazof uit.

De koningin van Kachar El Nachar

Via het nieuws verneemt de koningin van Onderland dat Amrida, de koningin van Kachar El Nachar, een ver familielid van haar is. Ze bezoekt haar bij professor Gobelijn. Amrida vertelt haar over een schoonheidsmiddel. Het enige ontbrekende ingrediënt zijn blonde haren. Hiervoor ontvoeren ze de Miekes naar Egypte. Tijdens de bereiding van het middel in de piramide krijgen ze ruzie en Amrida laat de koningin van Onderland alleen met de Miekes. Amrida geeft aan Jommeke een middeltje dat hij aan de koningin van Onderland geeft, in ruil voor de Miekes. Ze gebruikt het middel en krijgt een groen gezicht.

Het verdwenen kasteel

De koningin van Onderland verneemt dat haar kasteel verkocht is. Ze ontsnapt uit de instelling met de hulp van Zazof. Hierbij ontdekt ze dat het kasteel afgebroken is en weer opgebouwd wordt in Amerika als hotel. Bij de opening van het hotel probeert ze haar kasteel weer op te eisen, wat mislukt. De koningin en Zazof besluiten om aan de slag te gaan in het hotel als hulppersoneel. Ze slagen er in om alle hotelgasten te verjagen. Vervolgens sluit ze Jommeke en zijn vriendjes op in een kerker. Uiteindelijk worden de koningin en haar helper overmeesterd door de hoteleigenaars en belanden terug in 'De Zoete Rust'.

De valse papegaai

Wegens besparingen in de instelling 'De Zoete Rust' wordt de koningin van Onderland vrijgelaten. Ze koopt een papegaai en schildert hem in dezelfde kleuren als Flip. Vervolgens vangt ze de echte Flip en stuurt de valse dubbelganger naar Jommeke en zijn vriendjes. Filiberke ontdekt dat Flip en de koningin van Onderland samenwerken, nadat de koningin al het geld uit een kluis gestolen heeft. Nadat de valse Flip ontmaskerd is, is de koningin druk bezig met een valstrik voor Jommeke en zijn vriendjes. Door een list van Jommeke en Flip belandt ze zelf in deze valstrik.

De Kovonita's

Ze wordt vrijgelaten omdat men vermoedt dat ze veranderd is. Ze is niet langer 'koningin van Onderland' maar 'mevrouw (Prutelia) van Achterberg'. Om dit te vieren geeft ze een feestje in haar kasteel waarbij alleen meisjes zijn uitgenodigd. Al snel wordt duidelijk dat ze niet echt veranderd is. De koningin wil, om haar kasteel op te knappen geld verdienen, waarvoor ze de Miekes en een andere tweeling onder hypnose brengt. Ze wil een popgroep oprichten, namelijk 'De Kovonita's. Enige tijd later worden de Kovonita's populair. Jommeke en Filiberke kunnen na enkele mislukte pogingen de meisjes terugkrijgen en de koningin van Onderland belandt weer in de instelling.

Het pompoenenkasteel

Wanneer Prutelia verneemt dat haar kasteel voor Halloween-feestjes wordt gebruikt, ontsnapt ze uit de instelling. Ze slaagt erin om Peter Pumpkin en zijn assistente Nicky op te sluiten in een kerker. Later schakelt ze Kwak en Boemel in om haar oorspronkelijke plan uit te voeren: een eigen rijk stichten met kinderen als onderdanen. Ze slaagt erin om een aantal kinderen op te sluiten, waaronder de Miekes. Ook kan ze Flip vangen. Jommeke en Filiberke slagen er echter in om ongemerkt in het kasteel te komen. Ze verjagen Kwak en Boemel en schakelen de koningin van Onderland uit.

Het oké-parfum

Anatool wil het kasteel van Achterberg en probeert het oké-parfum uit op de koningin van Onderland. Net wanneer ze Anatool met een zwaard wil vierendelen werkt het parfum. Ze schenkt haar kasteel aan Anatool. Onder invloed van het parfum helpt ze Filiberke die zijn enkel verstuikt heeft naar huis. Maar niet veel later is het uitgewerkt en heeft ze een plan om Jommeke uit te schakelen. Ze stuurt Anatool naar professor Gobelijn om hem met het parfum slechte bedoelingen te geven en Jommeke naar het kasteel te lokken. De koningin en Anatool sluiten Jommeke op in de kerker. Later gebruikt de professor oké-bommetjes om de koningin en Anatool lief te maken. Ze laten Jommeke gaan.

Pannenkoeken van Pierehaar

De heksen Pierehaar, Hakeneus en Steketand willen wraak nemen op Jommeke. Aanvankelijk wil Prutelia niet meewerken, waarbij ze de heksen hypnotiseert, tot ze Jommeke's naam noemen. Vervolgens krijgen de heksen een schoonheidskuur en worden ze onherkenbaar gemaakt. Na ontmaskering van de heksen belandt de koningin, door een list van FIliberke, weer in De Zoete Rust.

Olmek en Toltek

Net wanneer Jommeke en zijn vriendjes in luchtballonnen over het kasteel vliegen, wil ze hen uit de lucht schieten. Jommeke kan haar uitschakelen met een touw, waarna ze in een badkuip bij een koe belandt.

In de klauwen van Prutelia

Na haar vrijlating ontdekt ze dat Jommeke en Filiberke bezig zijn met de robot Melanie. Prutelia wil Melanie hebben en stuurt Zazof om de robot te stelen. Vervolgens zet ze Melanie in om de Miekes en Choco te ontvoeren. Ook Flip, Filiberke en tenslotte Jommeke worden gevangen en opgesloten in een kerker. Door een list van Jommeke geraken ze uit de kerker. Ze krijgen Melanie ook weer aan hun kant. Prutelia probeert nog om Jommeke tegen te houden, maar Jommeke schakelt haar uit door Melanie te gebruiken.