Wikia

Mic Mac Jampudding is een personage uit De belevenissen van Jommeke. Hij maakt zijn debuut in Het jampuddingspook.

Mic Mac Jampudding, of kortweg Jampudding, is een kasteeleigenaar uit Schotland die tijdens een avontuur met Jommeke bevriend raakt. Hij is slank en steevast in traditionele Schotse klederdracht. Hij draagt een Tam o' Shanter als hoofddeksel en een kilt, beide in de kleuren van zijn clan: blauwe en rode ruiten, van elkaar gescheiden door gele strepen. Dit geldt ook voor zijn kousen. Verder draagt hij ook de typische sporran, de buiktas.

Zijn bekendste kenmerk is zijn weelderige rosse snor, die vaak met een schuurborstel wordt vergeleken. Het is een kenmerk van alle Jampuddingmannen. Vooral Flip noemt hem daarom steevast de rosse snor tot grote ergernis van Jampudding. Verder heeft hij een kleine haviksneus en is hij kaal.

Jampudding is een stereotiep personage. Hij is de typische Schot die gierig is en van whisky houdt. Hij woont in zijn kasteel aan het Zwarte Duivelsmeer in de Schotse Hooglanden. Hij woont er samen met zijn huishoudster, Arabella Pott. Zij werkt al jaren zo goed als gratis voor hem. Zij dient hem onvoorwaardelijk, hoewel ze in sommige albums weleens uiteen gaan. Ze blijven echter aan elkaar verbonden en keren steeds terug naar het kasteel. Verder heeft Jampudding nog een ezel, Joachim, die het liefst achteruit loopt.