Wikia

Op heksenjacht is het 14de verhaal van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 1963 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Tijdens een wandeltocht verdwalen Jommeke en Flip in het bos. Via een trap in een holle boom en een tunnel komen ze in Kabouterland terecht. Ze ontmoeten kabouters waaronder Langteen en Schommelbuik. De kabouterkoning is zwaar ziek en Jommeke stelt voor om hem te genezen. De koning werd ziek sinds drie heksen naar Kabouterland kwamen om hen het leven zuur te maken. Jommeke en Flip trekken naar de kale rotsen, het woongebied van de heksen. Intussen keren de heksen naar Kabouterland. Ze vinden de kabouterschat en stelen deze. De volgende dag trekken Jommeke en Flip met enkele kabouters naar de kale rotsen. Ze maken een katapult en een nieuwe straalvogel. Terwijl de heksen in hun grot in het goud zwemmen schieten Jommeke en de kabouters de grot dicht met rotsblokken. De heksen weigeren zich over te geven aan hen, maar geven zich toch over. Jommeke en de kabouters binden de drie heksen vast en geven hen een flink pak rammel. Terwijl ze de schat weghalen uit de grot worden de heksen bevrijd door hun raaf en kater. Ze proberen om Jommeke en de kabouters op te sluiten door de ingang dicht te maken met rotsblokken. Het lukt Jommeke en de kabouters om uit de grot te komen. Ze schakelen de heksen één voor één uit. Jommeke gebruikt zijn straalvogel om de vliegende heks uit te schakelen. Nu de heksen verslagen zijn en Jommeke weer in Kabouterland is met de schat, is de koning weer helemaal genezen. Het verhaal eindigt met een feest ter ere van Jommeke en Flip.

Varia Edit

  • Dit is één van de weinige verhalen waarin Jommeke's beste vriend Filiberke niet voorkomt.
  • In dit verhaal maken de kabouters van Kabouterland en de drie heksen Pierehaar, Hakeneus en Steketand hun debuut. Deze komen later opnieuw voor in Het heksenbal.
  • De drie heksen komen later ook voor in Het schuimspook en Pannenkoeken van Pierehaar.
  • Er is ook een stripreeks van deze kabouters, namelijk 'Met Langteen en Schommelbuik voorwaarts'. In deze reeks komt de heks Hakeneus voor in één verhaal (Weg met Haakneus). Steketand en Pierehaar komen niet voor in deze reeks.
  • Dit is het eerste verhaal waarin Jommeke een plek bezoekt met wezens waarvan hij het bestaan geheim dient te houden.
  • In dit verhaal werd opnieuw een straalvogel gebouwd door Jommeke, gebaseerd op het eerder uitgevonden toestel uit De straalvogel, maar anders gebouwd.
  • De heksen Hakeneus en Steketand stonden model voor twee andere heksen uit een andere reeks, namelijk Biep en Zwiep.