Wikia

Pannenkoeken van Pierehaar is album 266 van De belevenissen van Jommeke. Het verhaal is uitgegeven in september 2013 en is 48 pagina's lang.

Verhaal Edit

De heksen Pierehaar, Hakeneus en Steketand willen samenwerken met de koningin van Onderland om zo Jommeke uit te schakelen. De heksen krijgen de opdracht om een pannenkoekenhuisje te openen aan de rand van het bos. Hierbij moeten ze een schoonheidskuur ondergaan, waarbij ze onherkenbaar worden gemaakt. Intussen komen Jommeke en Flip Filiberke tegen, verkleed als kabouter Knaagtand. Filiberke vindt een glazen bol en ziet dat er onheil op komst is. Dit wil Jommeke niet geloven. Hij ziet er drie krassen in die op de heksen lijken en een kroontje. Bij de opening van het pannenkoekenhuisje worden alle inwoners van Zonnedorp uitgenodigd om gratis pannenkoeken te eten. Enkele dagen later worden alleen Jommeke en Filiberke uitgenodigd om een speciaal recept te proeven. De heksen mengen een slaapmiddel in het deeg. Het plan mislukt echter omdat Kwak en Boemel langskomen en deze pannenkoeken opeten. De volgende dag gaat Jommeke bij baron Huppelvoet langs. Hij zoekt een vrouw. Jommeke vindt Pierandella (Pierehaar in vermomming) de ideale vrouw. Intussen hebben de heksen weer een nieuw plan om Jommeke te vangen. Jommeke geeft aan de baron en Pierandella een liefdesdrankje van professor Gobelijn. Ze worden verliefd op elkaar. Intussen is de heks Steketand haar tand kwijt die ze verloor bij de schoonheidskuur. De heks Hakeneus heeft echter nog een plan om Jommeke en zijn vriendjes te vangen. Bij boer Knevel richt ze een schuurtje in als heksenhuisje, waarin ze weer als heks griezelverhalen vertelt. Ze lokt Annemieke en Rozemieke mee het bos in voor een paddenstoelenwandeling. In werkelijkheid is dit een valstrik. Jommeke en Filiberke vinden de tand van Steketand bij Kwak en Boemel. Professor Gobelijn onderzoekt de tand en vertelt dat deze stoffen bevat die alleen bij heksen voorkomen. Ze ontmaskeren Hakeneus voor ze haar plan kan uitvoeren. Vervolgens vissen ze Steketand op, die haar tand zoekt en Pierehaar, die nog bij baron Huppelvoet is. De heksen worden verdoofd met slaapgas waarna Jommeke ze naar drie verschillende oorden brengt. Door een plan van Filiberke wordt ook de koningin van Onderland uitgeschakeld en belandt weer in de instelling De Zoete Rust.

Varia Edit

  • Dit verhaal bevat enkele verwijzingen naar Op heksenjacht. Zo verloor de heks Steketand haar tand opnieuw en werd de neus van Hakeneus recht getrokken. Daarnaast een verwijzing naar de kabouters van Kabouterland (Filiberke verkleed als Knaagtand en Jommeke als Schommelbuik).
  • Dit album heeft twee covers, waarvan één licht geeft in het donker.
  • De drie heksen kwamen eerder voor in Op heksenjacht, Het heksenbal en Het schuimspook.
  • Dit is het eerste verhaal waarin de cover een nieuwe vormgeving krijgt. Deze vormgeving werd (en wordt) ook voor later verschenen verhalen gebruikt, net als verhalen in herdruk.