Wikia

Paradijseiland is het 12de album van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 1962 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Jommeke, Teofiel en Marie lezen stripverhalen van Jommeke zelf. Intussen zijn ze vergeten dat het eten aangebrand is. Filiberke komt hen storen door om de haverklap te bellen en Jommeke vragen te stellen. Uiteindelijk overlaadt hij Jommeke en Flip met een lange vragenlijst waarmee ze de hele nacht zoet zijn. Uiteindelijk blijkt Filiberke de eerste prijs in een wedstrijd gewonnen te hebben : een reis rond de wereld per boot voor vijf personen. Jommeke en de Miekes mogen mee. Omdat Pekkie en Flip niet mee mogen, besluiten ze Pekkie als meisje te verkleden en Flip al stem te gebruiken.

De vrienden gaan aan boord van het schip De Zilvergolf en maken kennis met de kapitein. Aan boord worden Pekkie en Flip ontmaskerd, maar de kapitein besluit hen toe te laten. Onderweg blijkt dat ook Jommekes aartsvijand Anatool aan boord is als keukenhulp. Het schip meert op een dag aan bij een eiland in de Grote Oceaan omdat er pech in de machinekamer is. Anatool besluit zich te vermommen en Jommeke en zijn vrienden te misleiden. Hij lokt hen die avond met een list naar het eiland en laat hen achter. Hij wil hen 's morgens terug ophalen, maar dan vertrekt het schip vroeger dan verwacht. Zo blijven Jommeke en zijn vrienden achter op het eiland.

Jommeke, Filiberke, de Miekes en Flip verkennen de volgende dag het eiland en ontdekken er honderden papegaaien, geiten en grote vleesetende bloemen. Ze vinden er ook een aangespoelde koffer met gereedschappen. Wanneer ze een jonge aap uit een vleesetende bloem redden, winnen ze de vriendschap van alle apen op het eiland. De chimpansees blijken alles na te apen en verrichten zo heel wat werk voor de vrienden. Zo bouwen ze in geen tijd een huis. Flip heeft ondertussen de 420 papegaaien van het eiland leren zingen. Zij vormen zo het Paradijseilandzangkoor. Samen met de apen bouwen Jommeke en zijn vrienden verder aan een afsluiting voor de geiten, een maalderij, bakkerij, wasserij en een uitkijkpost in een boom. De apen worden afgericht om hen te bedienen.

Jommeke en Filiberke bouwen een vlot en gaan de zee op om de aandacht van passerende schepen te trekken. Het plan mislukt echter. Hierna besluiten ze om het zich zo goed mogelijk te maken op het eiland dat ze Paradijseiland noemen. Jommeke en Filiberke bouwen een speeltuin en zwembad. Vervolgens leren ze de apen dansen. Uiteindelijk besluiten Filiberke en de Miekes dat Jommeke hen gered heeft op het eiland en ze willen hem kronen tot koning van Paradijseiland. Op het moment van de kroning komt De Zilvergolf opnieuw langs het eiland. Anatool vertelde de kapitein dat de kinderen 's nachts zelf naar het eiland zwommen. De kapitein dreigt ermee hen in de boeien te slaan, tot Jommeke de waarheid over Anatool vertelt. Ze nemen afscheid van de apen en papegaaien en vertrekken huiswaarts.

Varia Edit

  • In dit album maken de apen, geiten en papegaaien van Paradijseiland hun debuut. In latere verhalen die zich op Paradijseiland afspelen komen vooral de apen voor. De papegaaien van het Paradijseilandzangkoor zijn later opnieuw te zien in Paradijseiland in gevaar en de geiten zijn (tot op heden) niet meer gezien op Paradijseiland.
  • Dit is het eerste verhaal dat zich afspeelt op het fictieve eiland. Later beleven Jommeke en zijn vriendjes hier nog af en toe een avontuur.
  • Dit is het derde verhaal waarin de schurk Anatool voorkomt, na De jacht op een voetbal en De schildpaddenschat.
  • Bij fans is dit één van de beste Jommekesverhalen uit de reeks.