Wikia

Paradijseiland is het 12de album van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 1962 en werd getekend door Jef Nys.

Verhaal Edit

Jommeke krijgt van Filiberke een vragenlijst die hij moet oplossen. Enkele dagen later wint Filiberke hiermee de hoofdprijs, namelijk een reis rond de wereld op een groot schip ''De Zilvergolf'' met vier vrienden. Jommeke, de Miekes en Filiberke verkleden Pekkie als meisje waarbij Flip onder de hoed zit, zodat ze ongemerkt kunnen meegaan. Vervolgens gaan ze aan boord van De Zilvergolf. Helaas wordt Pekkie aan boord van het schip vrij snel herkend door een nies van Flip. De kinderen mogen echter op het schip blijven van de kapitein en het werd hen vergeven. Na een reis via de Atlantische Oceaan, het Panamakanaal en een groot deel van de Grote Oceaan wordt het schip even stilgelegd voor werken aan de motoren. Ze stoppen bij een onbewoond eiland. De toeristen krijgen hierbij de kans om het eiland even te bezoeken. Anatool is ook aan boord van De Zilvergolf. Hij vermomt zich als oude zeeman en lokt Jommeke en zijn vriendjes naar het eiland in de nacht. Hierbij wordt het eiland 'Paradijseiland' genoemd. Anatool laat hen achter op het eiland waarna het schip verder vaart zonder hen.

Jommeke, Filiberke en de Miekes verkennen het eiland, waarbij ze een hele zwerm papegaaien ontmoeten. Jommeke wordt bijna opgepeuzeld door een vleesetende plant, maar Flip en de andere papegaaien bevrijden hem. Later komen Jommeke en Filiberke een groep apen tegen, en later een kudde geiten. Met de hulp van de apen bouwen ze een boomhut terwijl de Miekes de geiten melken.

Dagen later ondernemen Jommeke en Filiberke een poging om de aandacht van voorbijvarende schepen te trekken door een vlot te bouwen. Het mislukt echter door de sterke stroming op zee. Vervolgens besluiten ze om hun verblijf op Paradijseiland zo aangenaam mogelijk maken. Flip richt een zangkoor op met de papegaaien, namelijk het 'Paradijseilandzangkoor'. Jommeke en Filiberke maken een grote speeltuin. Net wanneer Jommeke tot koning van Paradijseiland wordt gekroond komt het schip De Zilvergolf weer langs. Bijna worden ze in de boeien geslagen tot Jommeke de waarheid spreekt over het feit dat Anatool hen daar achterliet. Ze nemen afscheid van Paradijseiland.

Varia Edit

  • In dit album maken de apen, geiten en papegaaien van Paradijseiland hun debuut. In latere verhalen die zich op Paradijseiland afspelen komen vooral de apen voor. De papegaaien zijn later weer te zien in Paradijseiland in gevaar en de geiten zijn (tot op heden) niet meer gezien op Paradijseiland
  • Dit is het eerste verhaal dat zich afspeelt op het fictieve eiland. Later beleven Jommeke en zijn vriendjes hier nog af en toe een avontuur.
  • Dit is het derde verhaal waarin de schurk Anatool voorkomt, na De jacht op een voetbal en De schildpaddenschat.
  • Bij fans is dit één van de beste Jommekesverhalen uit de reeks.