Wikia

Pierehaar, Hakeneus en Steketand zijn drie heksen uit De belevenissen van Jommeke en tevens vijanden van Jommeke.

Uiterlijk Edit

Hakeneus lijkt op de heks uit Disney's Sneeuwwitje. Ze draagt zwarte kleren en heeft een haakneus. Tevens is ze de leidster van de drie en bedenkt de plannen. Haar huisdier is een raaf (Piko).

Steketand is een dikke heks en wordt door de andere heksen als de domste gezien. Ze heeft een grote tand. Haar huisdier is een kat (Zara).

Pierehaar is slank en wat groter. Ze is tevens de enige heks die op een bezem vliegt. Tevens heeft ze lange haren die haar ogen bedekken.

Verhalen Edit

De drie heksen maken hun debuut in Op heksenjacht. Ze maken de kabouters van Kabouterland het leven zuur en stelen de kabouterschat. Jommeke en Flip schieten te hulp en schakelen samen met enkele dappere kabouters de heksen uit. Hierna wordt Jommeke hun volgende doelwit. In Het heksenbal, Het schuimspook en Pannenkoeken van Pierehaar duiken ze weer op.

De heks Hakeneus komt ook voor in de stripreeks 'Met Langteen en Schommelbuik voorwaarts' (Weg met Haakneus). Pierehaar en Steketand komen hier niet voor.

De heksen Hakeneus en Steketand stonden model voor twee andere heksen uit een andere reeks, namelijk Biep en Zwiep.