Wikia

Professor Jeremias Gobelijn is een personage uit De belevenissen van Jommeke. Hij maakt zijn debuut in Purperen pillen. Het is een kleine, dikkere man met een grote witte snor. Hij is slechts 1 meter 37 en iets groter dan Jommeke. In oudere verhalen draagt hij soms een hoed. Jommeke en zijn vriendjes vragen hem vaak om raad of om hen te hulp te schieten.

Professor Gobelijn is professor in vrijwel alle kundes. Zijn eerste uitvinding zijn purperen pillen, bedoeld om zwakkere mensen sterker te maken. Later maakt hij nog uitvindingen zoals een vergrotingsdrank, een verkleiningsdrank, taalpillen, vliegpillen, een vliegende bol, een duikboot (de plastieken walvis), een speciale koplamp, vredesgas, een staartgroeimiddel, een haargroeimiddel, spreekmiddelen voor dieren, een wijsheidsdrank, een drankje dat onzichtbaar maakt, een magische spiegel, een slurfgroeimiddel en nog meer.

Helaas is de professor vaak verstrooid en gaan er wel dingen fout met zijn uitvindingen. Ook wordt er misbruik gemaakt van zijn uitvindingen (bijvoorbeeld door Anatool) maar alles loopt steeds goed af. Professor Gobelijn verspreekt zich vaak en spreekt ook namen van personages fout uit.