Wikia

Savooien op de Galapagos is album 250 van De belevenissen van Jommeke. Het album verscheen in 2010 en was het laatste waar Jef Nys aan meewerkte.

Verhaal Edit

Teofiel heeft een hardnekkige hik. Hij probeert alles om verlost te geraken van deze hik, maar niets helpt. Vervolgens gaat hij naar de dokter, die hem meteen naar het ziekenhuis stuurt voor een fotoscan. Net op dat moment, in de Zoo van Antwerpen, is één van de schildpadden, die ook Teofiel heet, ziek. Ook de schildpad werd naar het ziekenhuis gebracht voor een fotoscan. Door een vergissing worden de foto's van de vader van Jommeke en de schildpad verwisseld. Teofiel, de vader van Jommeke, krijgt de foto's van de schildpad. Hij krijgt van de dokter te horen dat hij niet lang meer te leven heeft en een savooikuur moet volgen op de Galapagoseilanden. In de dierentuin krijgen ze de foto's van de vader van Jommeke. Het zou slechts om een onschuldige hik gaan. Intussen mogen Jommeke, Filiberke en de Miekes naar de Zoo voor een blik achter de schermen. Flip, Pekkie en Choco mogen om hygiënische redenen niet mee binnen. Met een vrachtwagen geraken ook zij ongemerkt binnen. Ze eten van de voedselvoorraad tot ze weggejaagd worden door een oppasser van de Zoo. Wanneer Jommeke weer thuiskomt is Marie verdrietig omdat Teofiel naar de Galapagoseilanden is vertrokken. Jommeke vermoedt dat er een misverstand in het spel is en gaat weer naar de Zoo, waar hij de foto's van zijn vader vindt. Vervolgens nemen ze Teofiel (de schildpad) mee naar de Galapagoseilanden en pikken er Teofiel (de vader van Jommeke) weer op. Jommeke legt zijn vader uit dat de schildpad ook Teofiel heet en het om een heel oude schildpad gaat, die een savooikuur nodig heeft om zijn laatste dagen te slijten op de Galapagos, en dat hijzelf maar een onschuldige hik heeft. De volgende dag gaat Teofiel weer naar de dokter. Hij heeft nog steeds de hik. Hij is heel boos op de dokter en gooit zijn diploma in de vuilnisbak. De dokter zelf is nu ook boos en geeft Teofiel een stamp. Vervolgens is Teofiel van zijn hik verlost. Hij en de dokter sluiten weer vrede. De volgende dag krijgen Jommeke, Flip en Filiberke een medaille voor hun goede daad op de Galapagos, in de Zoo.